Krakau

De stedentrip dit jaar ging naar Krakau.

Krakau is een van de belangrijkste cultuursteden van Midden-Europa. Het wordt daarom wel het “Florence van Polen” genoemd, en is volgens velen een van de mooiste steden van Europa. De stad kwam als een van de weinige steden in Polen bovendien ongeschonden de Tweede Wereldoorlog door. Het stadscentrum staat op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO.

Ivo en Silje gingen mee. Wouter wilde leren voor zijn eindexamen.

Dag 1

We vlogen naar Krakau vanaf Düsseldorf. Een korte vlucht. De transfer taxi bracht ons naar het appartement. Het appartement lag in de Joodse Wijk.

Omdat we er vroeg in de middag waren zijn we naar het centrum gelopen om het museum Rynek Underground te bezoeken. Ik had vooraf online geboekt omdat ik gelezen had dat de kaarten voortdurend uitverkocht zijn.

Het museum Rynek Underground is het resultaat van vijf jaar archeologische opgravingen onder het plein en biedt een bijzonder inkijkje in het Krakau van eeuwen terug. Het museum ligt onder het grote plein.Dat kwam goed uit want het was druilerig weer.

Daarna zijn we gaan eten bij restaurant Pino, een populaire plek met een bijzonder menu. Ik heb o.a. spinazie cake gegeten als dessert.

Dag 2 Auschwitz

Een dag met een donker randje. We deden een excursie naar Auschwitz-Birkenau. ’s Morgens heel vroeg met de bus (7 uur) om de grote drukte voor te zijn. We hadden kaarten met een starttijd van 8.30 uur.

Auschwitz, een vernietigingskamp dat tijdens de Tweede Wereldoorlog door de nazi’s werd opgericht. Gedurende de oorlog werden ongeveer 1,3 miljoen mensen, waaronder vooral veel Joden, naar het kamp gedeporteerd. Hiervan kwamen er ongeveer 1,1 miljoen om het leven.
Auschwitz I, ook wel het Stammlager genoemd, was een van de drie grote kampen van Auschwitz en tevens het eerste. Het werd in 1940 officieel als gevangenenkamp opgeleverd, en deed later dienst als het administratieve centrum van het gehele complex. In dit kamp werden ongeveer 70 000 mensen omgebracht, voornamelijk Poolse intellectuelen en Russische krijgsgevangenen. Auschwitz II, ook wel Auschwitz-Birkenau genoemd, was het tweede van de drie grote kampen van Auschwitz. Auschwitz II was het vernietigingskamp.
Heel indrukwekkend om te bezoeken. Vooral de gigantische omvang en de efficiëntie vond ik aangrijpend.

Bij terugkomst even bijgekomen in het appartement en daarna lekker gaan eten om een beetje te ontspannen. We aten bij Warsztat.

Stevig Pools eten met een Italiaanse twist. Ik heb nog nooit zoveel spaghetti op één bord gezien. Zelfs Ivo kreeg het niet op. Het restaurant verstrekt standaard doggy bags en dat is echt wel nodig!

Dag 3 – Krakau stad

Om veel van Krakau te kunnen zien kozen we voor een fietstour. Het was een heerlijke zonnige dag. De tour werd begeleid door een Poolse gids, die vloeiend Nederlands sprak. We bezochten 3 wijken.

We hebben als eerste het oude centrum van de stad bekeken. De lakenhal, het plein, de Mariakerk, de Florianuspoort en Wawel.

Daarna naar de Joodse wijk. Lange tijd was de joodse wijk Kazimierz een aparte stad naast Krakau. In de 15e eeuw moest de Joodse bevolking van Krakau naar dit stadje verhuizen. Sinds 1795 is Kazimierz een wijk van Krakau geworden. Er wordt nog steeds naar deze wijk als ‘de joodse wijk’ verwezen, hoewel er nauwelijks Joden meer te vinden zijn. De Duitse bezetters dwongen de Joodse gemeenschap in de stad in 1941 om te verhuizen naar de Getto aan de andere kant van de rivier. In de boekwinkel onder de High Synagoge verkopen ze trouwens prachtige notitieboekjes. Onderweg lekker taartje gegeten.

Tot slot bezochten we de wijk Podgorze, waar de Joden in de Tweede Wereldoorlog naar verbannen werden voor ze uiteindelijk weggevoerd werden naar de kampen. Je kunt in die wijk de fabriek van Schindler zien, het Plein van de Helden (met lege stoelen ter herinnering aan de afgevoerde Joden) en een deel van de Ghetto Muur.

Na de fietstour hebben we in de Lakenhal het Nationale Museum bezocht. Dit museum zit verspreid over meerdere locaties in de stad. In de Sukiennice zit de ‘Gallery of 19th-Century Polish Art’. Mooie kunst maar vooral (tip-tip) een restaurant met een terras dat uitkijkt op het grote plein en de Mariakerk, een superplek.

Daarna teruggelopen. We hebben gegeten bij WellDone, de kinderen wilden graag patat en burgers.

Dag 4

Vandaag een ochtend rond gelopen in de Joodse Wijk. Eerst de dag gestart bij Kolenko 6. Een Pools restaurant waar je gebruik kunt maken van een ontbijtbuffet. Je betaalt je bord en daarna kun je onbeperkt ontbijten.

Gewinkeld in een groot winkelcentrum, want er moet natuurlijk ook geshopt worden. En op de terugweg naar het apartement geluncht met Zapiekarnia. Een soort stokbrood met champignons en gesmolten kaas.

Na de lunch opgehaald door een Ubertaxi en die bracht ons naar Park Wodny, een waterpark met heel veel glijbanen. We hadden broodjes pastami meegenomen.

Dag 5

Laatste dag. Ontbeten bij Kolenko 6.

Om 11 uur werden we opgehaald door onze transfertaxi en vlogen we zonder problemen of vertraging terug.

Dit vind je misschien ook leuk...