Tallinn dag 3

Prachtig weer vandaag! De hele dag zon en 20 graden. We hebben veel geluk!

Vanmorgen zijn we naar de haven gegaan. Daar liggen grote cruiseschepen. Er was daar ook een raar gebouw. Een oude Russische terminal. Heel veel trappen. Heel veel beton, maar je hebt een heel mooi uitzicht.

Onderweg naar onze volgende bestemming kwamen we langs de Patarei gevangenis, gebouwd in 1820 door Tsaar Nicolas I. Een beruchte gevangenis vooral in de Sovjet-tijd. Helaas kun je die niet meer bezichtigen.

We zijn naar het Seaplane museum geweest. Een oude hangar die omgebouwd is tot museum. Er ligt binnen o.a. een oude duikboot die je kunt bezichtigen. Ik dacht dat ik dat niet durfde, maar het was niet druk dus ik ben er ook in geweest. Het is een hele mooie hal waar de geschiedenis van de Estse zeevaart wordt verteld. In de haven ligt ook nog een ijsbreker uit 1900 waar je in kunt.

The Seaplane Harbour accommodates one of Europe’s grandest maritime museums. You are invited to see the authentic submarine Lembit from the 1930s, the century-old steam-powered icebreaker Suur Tõll, a Short 184 seaplane, mines, cannons and many other life-sized exhibits. ‘

Vandaar teruggelopen naar de stad. Het modernere gedeelte. De wijk heet Rotermanni en oude Russische gebouwen zijn daar door architecten onder handen genomen. Bijzonder. Je vindt er veel moderne winkels van bekende ketens.

Op de terugweg naar het appartement hebben we de KGB prison cells bezocht. Dat is een klein museum waar je enkele cellen kunt bezoeken. Aan de muren hangen verslagen van slachtoffers.

Vanavond heerlijk Ests gegeten bij Vaike Rataskaevu 16. Dat is een populair restaurant met veel verse producten. Je moet ruim vantevoren reserveren anders hebben ze geen plek.

Daarna nog rondgewandeld en koffie gedronken. Morgen alweer de laatste dag.

Dit vind je misschien ook leuk...